Het Panorama

Het Panorama Thorn is het 'chef d'oeuvre' van Frans van de Berg. Hij werkte ongeveer acht jaar aan dit meesterstuk, een imposant en zeer gedetailleerd driedimensionaal portret van de kern van het stadje Thron, dat hem zeer lief was. Frans portreteerde Thorn in een schaal van 1 op 100, zoals het eruitzag op een herfstige novemberdag. Stil en verlaten, want er is geen mens of dier te zien, ook geen auto. Wel een fiets tegen een muur, een omgevallen emmer, preiplanten in de tuin. De kunstenaar werd daarbij geassisteerd door de maquettebouwer Theo van der Linden.

Schets

Aanvankelijk zou Frans van den Berg het stadje Thorn portretteren in een serie schilderijen. Daarvoor maakte hij tal van schetsen, zoals dit zelfportret in de Trippaardstraat, met op de achtergrond de schutterij van Thorn.

Opmetingen

Heel de oude kern van Thorn werd minitieus opgemeten door Frans van den Berg en Theo van der Linden. Maar in de uitvoering van werden bewust ook afwijkingen aangebracht om de karakteristiek van een gebouw te benadrukken.

Entreekaartje

Voor het oorspronkelijk entreekaartje van het Panorama werd een van de schetsen gebruikt, met aantekeningen over de kleuren en de sfeer. Het Panorama stond aanvankelijk in een door Frans ontworpen verbouwde gemeenteloods aan de Hofstraat. Later verhuisde het naar het gemeentemuseum.

Aan 't werk

Acht jaar lang werkte Frans van den Berg aan het Panorama. Na de precieze opmetingen van alle huizen en andere panden, en tal van notities over kleur, sfeer, texturen en de 'genius loci', werd begonnen met de bouw van het Panorama.

In opbouw

Het Panorama werd in blokken gebouwd, die aan elkaar geschakeld werden. Op deze foto is de Wijngaard met de Dalstraat nog in de eerste fase. De foto is gemaakt vanuit de achterzijde van de woningen aan de Holstraat, richting kerk. Met de grootste nauwkeurigheid werden honderden details gemaakt, niet alleen de muren, kozijnen, daken en gootwerk van de panden, ook de bomen, kippen- en konijnenhokken, groenten in de tuin, bomen en platen, lantaarns en straatbekleding kregen intensieve aandacht.

Kerk en kerkhof

De Sint Michaelskerk en het ernaast gelegen oude kerhof vormen de kern van het Panorama. Iedere grafsteen werd precies nagemaakt, 1:100. Links de Hofstraat.

Eerste onderkomen

Het eerste onderkomen van het Panorama werd een gemeenteloods aan de Hofstraat, hier op de voorgrond met donkere poort en pleintje, waarvoor Frans van den Berg de verbouwingsplannen ontwierp. Later gaf de gemeente Thorn de loods een andere bestemming en het Panorama verhuisde naar het gemeentemuseum.

Fotograaf Jo Cober

Fotograaf Jo Cober uit Thorn, die veel te jong is overleden, maakte honderden foto's van het Panorama, zoals dat langzaamaan groeide. Hier is zijn zoon gefotografeerd bij een deel van het imposante portret van Thorn.

Tuin

Met ongelooflijk veel geduld en creativiteit kreeg het Panorama Thorn zijn vorm. Deze foto laat een deel van de tuinen achter woningen aan de Hofstraat zien. Het pleintje aan de overzijde van de straat hoort bij de oude jongensschool.

Vanuit Kessenich

Wie vanuit Kessenich Thorn nadert, ziet de Kessenicherweg die overgaat in de Holstraat.