Thorn

Altijd terug naar Thorn...

Op vier plekken in Thorn woonde het gezin Van den Berg. Eerst in de molen,waarvan alleen het karkas nog overeind stond en die eigenhandig door Frans van den Berg werd gerestaureerd. Na enkele jaren Kessel keerde de schilder terug naar Thorn en daar verbouwde hij in de Trippaardstraat een woning met atelier, waar eerder de Brabantse schilder Piet Wiegman had gewoond. Vandaaruit verhuisden Frans en Truke van den Berg naar een moderner en gerieflijker huis aan de Bogenstraat. De laatste etappeplaats was een aanleunwoning bij het bejaardenhuis Sterrebosch.

Onder de Bomen

Een bijna exotisch aquarel: de muur langs het beekje bij Onder de Bomen, met een typische deur- en raampartij.

De Sint Michaelkerk

De Sint Michaelkerk van Thorn is tientallen keren door Frans van den Berg geschilderd vanuit evenzoveel standpunten.

Tweezijdig paneeltje

Frans van den Berg gebruikte zijn kartonnen, houten of hardboard paneeltjes vaker aan beide zijden. Aan de andere kant van dit Gezicht op Thorn uit 1950 staat een vlot en spontaan portretje van Frans' en Trukes dochter Jetteke, met rood bloesje (zie kinderportretten), in hetzelfde jaar geschilderd. Het is dus een tweezijdig beschilderd paneeltje. De in de laatste oorlogsmaanden verwoeste toren van de kerk van Thorn was in de lente van 1950 nog niet gerestaureerd.