Panorama

Zie voor meer informatie over het Panorama ook de rubriek Nader Bekeken.

Het Panorama Thorn

Van 1977 tot 1985 werkte Frans van den Berg, samen met de maquettebouwer Theo van der Linden aan het Panorama Thorn. Dat is een vijf meter groot driedimensionaal portret van de kern van het stadje Thorn, waarin de sfeer van dit juweel is gevangen in het magere licht van een bewolkte herstdag. In de tuintjes staat prei, spruitjes en zo. Thorn werd zeer minitieus opgemeten en vastgelegd. Waar ergens een fiets stond, is die in het Panorma terug te vinden, net zoals een omgevallen emmer of een ladder tegen de muur. Maar mensen en dieren zijn er niet op te zien. De kunstenaar wilde de ziel van het stadje vangen, puur en ongestoord. De gemeente liet een loods verbouwen voor de presentatie van het Panorama. Daar had Frans van den Berg een scenario voor ontworden. Het Panorama werd met wisselende belichting getoond op een draaiend plateau dat ook nog kon stijgen en dalen. Toen na enkele jaren het Panorama verhuisde naar het Gemeentemuseum en de sfeer van de presentatie wijzigde, weigerde de kunstenaar zijn werk te bezoeken.

Deel Panorama

Deze foto laat een klein deel van het Panorama van Thorn zien. De loop van de beek die aan de oostkant het dorp begrenst, vormt de kronkelend rand van dit stuk Panorama. We zien dus het populaire wandellaantje dat aan de rechterkant overgaat in het veelgeschilderde 'Onder de bomen', waaraan het verzorginghuis Sterrrebosch ligt.

In vogelvlucht

Thorn vanuit het vogelperspectief, zo kan de bezoeker het Panorama zien. Het stadje is uitgebeeld in een schaal van 1 op 100.